Vuxenutbildning
Även som vuxen kan du vilja eller behöva
läsa vidare och lära dig nya kunskaper.
Då finns vuxenutbildning
Komvux
Inom kommunens vuxenutbildning
som kallas Komvux
kan du läsa ämnen som du saknar
från grundskolan eller från gymnasiet.
Du kan läsa kurser på dagtid
eller på kvällstid.
Det gör att du kan arbeta
samtidigt som du läser in skolämnen.
Lärvux
Lärvux vänder sig till dig som är över 20 år
och har inlärningssvårigheter
som beror på intellektuell funktionsnedsättning.
Vill du veta mer om Lärvux kan du ringa 0660-888 22.
Svenska för invandrare
Personer som kommer från ett annat land
kan få lära sig svenska på Sfi.
Sfi är en förkortning av Svenska för invandrare.
På Sfi får deltagarna både lära sig spåket
och veta hur det svenska samhället fungerar.
Vill du veta mer om svenska för invandrare
kan du besöka eller ringa kommunens kontaktcenter 0660-880 00.
Lärcentrum
På Lärcentrum får du tips om yrken och utbildningar,
Där kan du sitta och studera på distans
om din utbildning inte finns i Örnsköldsvik.
På Lärcentrum kan du också
få skriva vissa prov som kallas för tentor.
Lärcentrum finns i byggnaden Arken
på Lasarettsgatan 5 i Örnsköldsvik.
Telefonnumret till Lärcentrum i Örnsköldsvik är 070-227 66 51.
Lärcentrum har också studieplatser
på biblioteken i Bredbyn och i Bjästa.
Kontakt
Vill du veta mer om utbildning för vuxna,
kan du ringa till Vuxenutbildningen.
Telefonnumret är 0660-789 10.
Du kan skicka e-post till
vuxenutbildningen@ornskoldsvik.se