Hushåll i Järved, Bonäset, Dekarsön med flera uppmanas koka vatten för mat och dryck.

Läckan är åtgärdad. Hushåll i Järved, Bonäset, Dekarsön med flera uppmanas koka vatten för mat och dryck. Läs artikeln

Länk till startsidan

Kommunens pengar

Det kostar mycket pengar att sköta en kommun.
Örnsköldsviks kommun använder varje år
nästan 4 miljarder kronor
till att ge service till medborgarna.
4 miljarder är lika mycket som 4 tusen miljoner kronor.

Mest pengar går till skolan
och till omsorg om gamla människor
och till personer med funktionsnedsättning.

Kommunen får sina pengar
från människorna som bor i Örnsköldsvik.
Vi betalar skatt till kommunen.

Kommunen får också in pengar från avgifter.
Till exempel betalar de som använder
barnomsorg och hemtjänst
och sophämtning för de tjänsterna.

Regeringen ger också bidrag till kommunerna.
De pengarna kallas statsbidrag.